torsdag den 14. februar 2008

Sorry, Blue Mountains og Jenolan Caves

Jeg glemte helt at fortalle om den officielle undskyldning i gaar.

I gaar var dagen hvor de hvide Australier gav deres officielle undskyldning til de indfodte for den maade de har behandlet dem paa. Som mange andre steder i verden har de hvide indtaget landet og folt sig mere vard end den oprindelige befolkning, men i Australien lever hvide og sorte nu i fred mellem hinanden med lige rettigheder og lige ansvar. Men de indfodte har gennem mange aar onsket en officiel undskyldning og den fik de i gaar. Undskyldningen blev vist paa direkte TV og den blev fejret med forskellige events rundt om i hele Australien.
En historisk dag, som det var stort at faa lov til at vare en del af.

I dag - tidligt op og afsted til Blue Mountains.
Kiris mor kom fra Australien (import) og hele hendes kuld havde australsk/NZ navne. Kiris kuldbror hed Gardan Katoomba og jeg har nu gaaet i Katoomba Mountain og varet i Katoomba City :).

Turen med bus var super super smuk. Naturen omkring Blue Mountains er enestaaende. Vi korte ca. 2 timer og ankom saa til Katoomba, hvor vi steg ud og korte med 'tog' ned ad en 52 graders stejl (narmest lodret) skraaning ned paa bjerget. Her gik vi en tur, der endte ved en Cableway, der korte os tilbage til udgangspunktet. Det var super smukt. Bjergskraaninger dakket af regnskov. WOW!

3 klipper dannede en formation, som de kaldte de 3 sostre. I folge legenden er de 3 dotre af en medicinmand, der forelskede sig i 3 krigere fra en rivaliserende stamme. De 3 sostre onskede at gifte sig med de 3 krigere, men deres far var imod det. Det endte med en krig mellem de 2 stammer og for at forhindre nogen i at skade hans dotre, forvandlede medicinmanden dem til stenstotter mens krigen stod paa. Desvarre blev han selv drabt i slaget, saa nu kan ingen nogensiden haeve forbandelsen.

Efter Blue Mauntains fortsatte vi til Jenolan Caves. Her saa vi The Blue Lake, der er en smuk smuk so, hvor der lever naebdyr... dem saa vi nu ikke :(. Vi saa tilgengald en masse krybdyr.
Vandet i soen er saa blaat pga. de mineraler der oploses i det fra sandstenene.

Naste punkt paa dagsordnen var en 1,5 timers meget smuk og meget spandende guided tur i Lucas Cave, der er en del af The Jenolan Caves. Men er du sviller hvor er der koldt saa langt nede under jorden!!!!

Paa vej hjem stoppede bussen ved et kampe frugt marked, hvor frugten var meget billig. Desvarre kunne vi ikke kobe saa meget. Vi er her jo kun til i morgen, sa vi ville ikke kunne naa at spise det.

I morgen flyver min far, Kym og Sandra til Brisbane igen og jeg bliver hentet af Loretta til min hunde weekend. Ihhh hvor jeg glader mig til at komme tat paa en hund igen :).

Naa, min kyllingesalat kalder... vi blogges ved.

PS. Til Fam. Blom... Jeg har provet at svare paa jeres mail, men min webmail er markelig, saa hvis den ikke kommer igennem, saa er det ikke manglende vilje. Dejligt at hore at hundene har det godt. Horte fra Biscuit i gaar. Han har det ogsaa godt :D

Ingen kommentarer: