onsdag den 22. april 2009

Førstehjælps-kursus

I går aftes var jeg værtinde for et DKK kursus for sidste gang. Det er en lidt sær fornemmelse, at have sat en spændende kursus-kalender sammen, have lavet aftaler og fået en god kontakt til underviserne og så er det pludselig nogen andre der skal høste frugten af det. Nogen der slet ikke har de følelser for det, som jeg har.

Men that's life og heldigvis har jeg har et nyt, spændende og udfordrende job, der venter på mig og som jeg glæder mig til at komme i gang med. Kun 5 arbejdsdage tilbage på DKK. Weird!

Kurset i går var Førstehjælp for Hunde. Dyrlæge Paulette Topsøe-Jensen stod for undervisningen og det gjorde hun godt. Hun startede med noget teori. Kursisterne blev undervist i hundens kredsløb og tegn på forstyrrelser i dette samt mange andre vigtige elementer inden for livreddende førstehjælp.



Derefter blev det tid til at afprøve teorien i praksis og øve sig på at finde hjerteslag, puls osv. på de medbragte hunde.


Der blev også trænet i at lægge 'snudebånd' en primitiv mundkurv, der kan bruges hvis hunden er skadet og der er risko for, at den bider i affekt.

I virkeligheden var snudebåndet bare et dobbelt halvstik, der blev lagt rundt om hundens snude og bundet bag nakken med et råbåndsknob, men den forklaring giver nok mest mening for de, der har været spejdere. Det krævede ihvertfald noget træning fra kursisterne - der var ikke mange spejdere blandt dem :o).


Hundene blev undersøgt og tjekket igennem og kursisterne øvede sig og lærte en masse.

Og dette her har intet med førstehjælp at gøre, men se alligevel...
Nårh - en yndig lille dansehund! :o)

Hazyland flokken måtte pænt vente på kontoret mens undervisningen stod på.


Kurset bliver gentaget i Vejen til oktober og i Solrød igen til november, så man kan stadig nå at komme med. Læs mere her!

Ingen kommentarer: