lørdag den 4. april 2009

Arken

Min mor og jeg kørte til Ishøj i dag, for at se Kunstmuseet Arken.
Der er 3 udstillinger; UTOPIA, en udstilling med kunst fra Impressionismen og en med værker fra Arkens permanente samlinger.

Først kom vi til UTOPIA. UTOPIA består af 3 udstillinger og den første af dem er i Danmark nu. Det er værker lavet af den kinesiske kunstner Qiu Anxiong. Hovedværket er en kæmpestor, gammel kinesisk togvogn. I vognens vinduer vises dokumentariske videoklip og skyggebilleder fra Kinas fortid, nutid og fremtid. Det var interessant, men gjorde ikke et kæmpe indtryk på mig.





Derefter kom vi til den permanente del af Arkens udstilling. Det var et mix a totalt mærkelig kunst, som intet sagde mig og værker der enten bare var smukke eller også fik mig til at tænke.

Den her mindede mig om mit skrivebord på en dårlig dag!

Den her kunne jeg godt lide. Jeg ved ikke hvorfor, men det var en af dem, der fik mig til at tænke.

Og det her var bare smukt.

Denne skulptur stod alene i et stort rum med glas-vinduer hele vejen rundt. Det var også en af dem, der fik mig til at tænke. Den hed 'En anden tid' og den virkede så ensom i sit kolde, grå rum omgivet af den storslåede natur rundt om Arken.

Så kom vi til den udstilling, som jeg egentlig var taget afsted for at se. Det var en udstilling udlånt af The Israel Museum i Jerusalem med værker af de franske impressionister og post-impressionister som f.eks. Monet, Pissarro, Renoir, Gauguin og van Gogh.
Det var en god oplevelse. Mange af kunstværkerne var bare smukke, hvilket jo i sig selv er nok, men nogle fortalte fantastiske historier. Bare ved at se på billederne, begyndte jeg at fantasere om de malede personers liv og oplevelser.
Og så var det i sig selv en oplevelse at stå helt tæt på et originalt maleri af van Gogh eller Monet - dem man normalt kun ser som reproduktioner.

Min mor ser en video-intro til udstillingen.

van Gogh

Gauguin

Camille Pissarro

Dette er hvad man forventer at se fra Claude Monet...

- men jeg kunne bedre lide dette.

Jeg kan ikke huske hvem der har malet de sidste to, men det var malerier, som jeg godt kunne lide.


Jeg er vild med den måde bygningerne spejler sig i vandet.

Ingen kommentarer: