søndag den 21. september 2008

Træning, får, Cody og Rally

I dag har Hazyland flokken været delt i to.

Hazy har været med Johanna i Roskilde til Rally prøve. Hun fik 98 point og blev 2. vinder i begynder klassen. Tillykke til Hazy og Johanna :-).

Resten af flokken har været med mig i Holbæk på besøg hos Vibeke og hendes 3 Border Collier Asser, Zanto og Cody.

Vibeke træner i DcH og i næste weekend skal hun og Robbies søn Zanto til DM, men inden da havde de lige et par ting, som de gerne ville have trænet.

Vi fik kigget lidt på Zantos fri ved fod. Han har en super flot fri ved fod, men Vibeke er perfektionist og der er altid noget der kan rettes til og blive lidt bedre, så nu har de igen lidt at arbejde på :-).


Zanto er ikke vild med at ligge i fælles dæk, så det trænede vi. Mine 3 hunde og Zanto lå i 10 minutter mens Vibeke var i skjul. De lå alle helt stille og Zanto så afslappet ud.


Vibeke ville også gerne træne lidt næseprøve, for Zanto skal lave opvisning ved Vi Med Hund Messen og han skal bla. vise en næseprøve. Vi gjorde det så svært for Zanto som muligt, men han lod sig ikke narre - han fandt den rigtige hver gang!


Så var det min tur til at vise min lille nye hvalp frem. Vi viste Vibeke hvor vi er kommet til med vores fri ved fod og Vibeke hjalp mig med at træne indkald.



Selvfølgelig skulle der leges som belønning :-)


Vibeke har også fået ny hund. Cody er 8 måneder gammel og han træner DKK lydighed samt hyrdetræning. Her viser Vibeke hvor langt han er kommet med sin fri ved fod og med apporten.



Jeg havde glædet mig til at se Cody hyrde. Jeg trænede tidligere rigtig meget på får og tog til hyrdeprøver, men siden HTM tog over, har jeg ikke rigtig været i nærheden af får. Det var dejligt at se hyrdehunde i aktion igen!!!! Hyrdning er nu en kanon sport!!! Desværre er den næsten umulig at dyrke, hvis man ikke selv har får.
Cody arbejdede rigtig flot. Han har en god stil og naturligt god afstand til fårene. Det bliver spændende at se hvad han udvikler sig til.


Lille Beat skulle også møde får. Vi fik hjælp af Vibekes gamle garvede hyrdehund Asser, så Beat ikke skulle få nogen dårlige oplevelser. Asser holdt fårene og Beat sad sikkert på 'mors' arm og studerede dem.


Så blev han lidt mere modig og fik selv lyst til at komme bed og kigge nærmere på dem...


Og gæt hvad... Når man går frem mod de uldne fætre, så flytter de sig...


Se mor!!! Jeg kan få dem til at gå!!!!
Det er absolut en nyttig erfaring for en Border Collie hvalp af få :-)


Selv om det var sjovt at se Beats reaktion, så kløede det lidt i fingrene... Jeg hentede Whisper i bilen og så tog vi en tur rundt på marken. Det er en helt fantastisk følelse at se sin hund styre en flok får. Man bliver afhængig af det!
Det er ca. 2 år siden Whisper har hyrdet, men han havde ikke glemt det! Han tog sine højre og venstre kommandoer 100% og der gik kun rod i det, når jeg rodede rundt i kommandoerne!



Frokost tid! Beat og Cody er begge fjollede hvalpe, men Cody noget større end Beat, så vi måtte passe lidt på Beat, så ikke det blev for voldsomt. Når vi gjorde det, havde de det dejligt sammen og de stoppede først da vi stoppede dem.


Så endnu en lang dag for en hvalp og endnu en blog der slutter med et foto af en sovende Beat :-)

Ingen kommentarer: